Igrače v različnih razvojnih obdobjih

Otroci se skoraj vseh stvari za življenje naučijo skozi igro. Razlog za to je zelo enostaven: za igro in različne igralne dejavnosti so otroci visoko motivirani, kar pospeši sprejemanje informacij in učenje. Način igranja se razvija in spreminja skladno z otrokovim razvojem njegovih zmogljivosti – kako dolgo se lahko igra, koliko je spreten in vzdržljiv… Ker se z otrokovim razvojem spreminja njegov način igre, je zelo pomembno, da ima otrok na voljo primerne in ustrezne igrače.

V prvem letu otrokovega življenja je prva otrokova igrača njegovo lastno telo (na začetku so najbolj zanimivi predvsem prsti na rokah) in predmeti, ki ga obkrožajo. Zanimiva mu je odeja, s katero ga pokrije mama, ali pa trak na njegovi kapici. Med drugim in četrtim mesecem ga vedno bolj zanimajo glasovi, glasba in različne barve. Takrat otroku na voziček obesimo razne živo pisane trakove, ploščice ali zvončke. Po četrtem mesecu je dojenček sposoben igračo že samostojno držati, najbolj ga veselijo predmeti iz gume.

V drugem letu postanejo veliko bolj aktivni. Ker znajo hoditi, so bolj samostojni in tako tiste predmete, ki so jih do sedaj samo opazovali, skušajo dobiti v svoje roke. Zdaj otroke vse zanima: radi bi odprli vsak predal in dosegli vsako polico, z nje pometali CD-je in se igrali z gumbi na televiziji. Zelo radi imajo tudi slikanice in uživajo v gradnji stolpov.

Otroke v tretjem letu njihovega življenja privlačijo telovadne naprave, kjer lahko preizkusijo, kako spretni so. Trenutnemu razvojnemu obdobju ustrezajo igrače, ki jih lahko potiskajo pred seboj ali vlečejo za seboj. Otroke zanimajo tudi vozila (npr. gugalni konj, tricikel). Zdaj že zelo radi ustvarjajo in oblikujejo, zato lahko za mirno popoldne zadostujeta papir in voščenka.

Od tretjega do sedmega leta otroke vedno bolj zanimajo mehanične igrače, ki se gibljejo. Za svoje ustvarjanje potrebuje material, iz katerega lahko izdela več detajlov. Namesto peska (kot v zgodnejšem obdobju) so primernejši plastelin, glina ali testo (izkoristite priložnost, da vam otrok želi pomagati pri izdelovanju piškotov). Material za risanje in slikanje naj bo popolnejši, s katerim lahko otrok nariše bolj podrobne oblike: veliki papirji in čopiči, vodene barvice in zidarske barve. V tem obdobju otroci vedno bolj začnejo posnemati starejše in njihova opravila, zato je pribor za kuhanje ali hišna opravila zelo priljubljen. Otroci se radi oblečejo v oblačila staršev ali si obuvajo njihove čevlje – to so zelo zanimive igrače. Proti koncu tega obdobja se začnejo uveljavljati tudi družabne igre, ki kažejo na otrokov mentalni razvoj, saj mora upoštevati določena pravila in druge soigralce.

V šolskem obdobju otrok vedno več časa preživi v zaprtih prostorih, saj je v šoli, potem pa doma dela domače naloge. Zato si želi vedno več gibanja na prostem, kjer uživa v gibanju. Igrače postanejo tako bolj funkcionalne: kolo, rolerji, žoga … Tudi zanimanje za skupinske igre naraste, otroci pa zelo radi tudi tekmujejo, saj lahko tako pokažejo svoje telesne sposobnosti. Po devetem letu otroke zaposlijo zbiranja. Otroci začnejo zbirati znamke, sličice, stripe in igralne figurice.